روانشناسی فروش در عمل(بخش اول-مقدمه) |
|
تهیه و تنظیم : عليرضا جلالي |
ضرورت توجه به روانشناسی فروش:
همه ما میدانیم فروش کالا و خدمات برای هر بنگاه اقتصادی، اهمیت فراوانی دارد. بقا و نابودی بسیاری از بنگاهها به دلیل عدم توجه کافی و علمی به مقوله فروش است. بازاریابی و فروش با یک مقوله بسیار مهم سر و کار دارد:" ارتباط". ارتباط و چگونگی برقراری آن با مشتری، اولین مرحله از فرایند فروش و یا معرفی کسب و کار است. اما مهمتر از آن، حفظ و تقویت این ارتباط است که هر دو طرف از برقراری این ارتباط راضی باشند. |
|
بدیهی است فروشندگان در نوک پیکان ارتباط با مشتری قرار دارند. امروزه سرآمدترین شرکتها در امر فروش، شرکتهایی هستند که فروشندگان حرفهای در اختیار دارند. هرچه ارتباط ما با مشتری محکمتر باشد، احتمال فروش به او افزایش مییابد. همچنین احساس رضایت مشتری، نه تنها یک تبلیغ رایگان برای شرکت محسوب میشود، بلکه احتمال فروشهای بیشتر به او افزایش مییابد.
اصل پارتو در مورد فروشندگان نیز صدق میکند. به طوریکه در بررسی که از 100 شرکت معتبر و موفق دنیا در زمینه فروش صورت گرفت، نشان داد که در این شرکتها، 80 درصد درآمدشان از 20 درصد فروشندگان حاصل شده است و مابقی تا 20 درصد درآمد شرکت را ایجاد کردهاند. لذا تربیت فروشندگان حرفهای از اهمیت بالایی برای شرکت برخوردار است.یکی از مهمترین مفاهیمی که در این زمینه باید به آن توجه کنید این نکته است: |
|
"تفاوتهای کوچک و جزئی در توانمندیها و قابلیتها، میتواند تفاوتهای عظیم در نتایج ایجاد کند."
در یکی از کارگاههای بازاریابی در خصوص روانشناسی فروش، یکی از فراگیران در همان ابتدا به من گفت که من از بدو تولدم فروشندگی را بلد بودم، مطالبی که امروز خواهید گفت دردی از من دوا نمیکند! باید توجه داشت که هیچ کدام از ما در بدو تولد فروشنده حرفهای نبودهایم و همانطور که میدانیم تمام فنون فروشندگی و روانشناسی ارتباط با مشتری، قابل آموختن است. او در طول کلاس متوجه شد که تا تبدیل شدن به یک فروشنده موفق راهی بسیار پیش رو دارد. بسیاری از مدیران و کارشناسان بازاریابی و فروش اگر تکنیکهای روانشناسی فروش را میدانستند و آموخته بودند، اکنون از موقعیت بهتری برخوردار بودند. |
|
من در طی مجموعه مقالات "روانشناسی فروش در عمل" سعی خواهم کرد که آنچه در دانشگاه و تجربه سالهای کاری خود به عنوان کارشناس فروش، مدیر فروش، مشاور و مدرس بازاریابی و مدیر بازرگانی در شرکتهای مختلف در این خصوص کسب کردهام را در اختیار شما قرار دهم تا سهم اندکی در رشد شرکتهای ایرانی در زمینه بازاریابی و فروش داشته باشم.
در این مجموعه مقالات به بحثهای زیر پرداخته میشود:
- ارتباطات
- روانشناسی مصرف کننده
- زبان بدن
- اصول مذاکره تلفنی
- مدل ایناگرام
|
|
"من میدانم"، آغاز سکون و "من نمیدانم"، آغاز ِ شکوفایی است.
|